V čase písania tohto článku finišujeme s prípravami, spúšťame kampaň a opäť nad nami visia tiene pandémie a s ňou súvisiacich opatrení. Do akej miery budú reálne a podpíšu sa pod výsledok Bielej pastelky 2020, musíme ponechať osudu. Zatiaľ pracujeme s plným nasadením.
Keď NIČ znamená VŠETKO
Keďže sa hovorí, že šťastie praje pripraveným, aj súčasná kampaň tak trochu počíta s oboma variantmi zbierkovania – v uliciach i on-line. Tohto roku máme dva rovnocenné vizuály plagátov – na jednom je hlavný zbierkový deň, na druhom mobil s číslom 820. Celkovo sú ladené do čierno-biela. Aj keď niekedy odzrkadľujú našu náladu alebo tie najhoršie prognózy, ich zámer je iný. Priznám sa, keď nám plagáty agentúra Promiseo predstavila, najskôr nás to trochu prekvapilo, ak nie rovno šokovalo. Na našu otázku, na čom postavíme tohtoročnú kampaň, odpovedali: Na ničom… Potom nám však svoj zámer vysvetlili a s ich argumentom musíme súhlasiť. Súčasná doba je vo veľkom vizuálnom pretlaku, a tak sme stavili na upokojenie. Reklamný spot sa začína tmou, počuť len ruchy a sprievodný komentár, ktorý načítali Adela Vinczeová a Robo Roth. Na záver sa zjavia a spoločne povedia „ďakujeme“. Cieľom spotu je upútať pozornosť. Divák spozornie: čo sa to deje, že nič nevidím? Zároveň si uvedomí, aké to je, ak sa musí spoľahnúť len na zvuky okolia… Až po chvíli sa zjaví biela pastelka, ktorá na obrazovku napíše číslo 820 a termín hlavného zbierkového dňa.
Aj tohto roku bude spot vysielať RTVS (televízia i rozhlas), ale i Vlna, Jemné, Lumen, počuť ho budete môcť v regionálnom rádiu Frontinus, jeho šírenie podporia aj viaceré lokálne televízie. Bez pastelky nebudú ani celoslovenské i regionálne printové médiá, digitálne plochy – v nákupných centrách, v mestách, v čakárňach u lekárov, v reštauráciách, fitness centrách či v sieti Tesco. Vo veľkej miere bude realizovaná aj kampaň na sociálnych sieťach, kde ju agentúra bude pravidelne vyhodnocovať a optimalizovať.
„Robiť kampaň na sociálnych sieťach je vždy náročné. Denne tam pribudnú tisícky rôznych postov a my máme len dve sekundy na to, aby sme zaujali. Vizuál postov sa musí držať hlavnej myšlienky, no zároveň musí byť dostatočne zaujímavý, aby vynikol. Po spustení sledujeme rôzne metriky a podľa toho veci optimalizujeme a prispôsobujeme. Testujeme si viac cieľových skupín, aby sme presne vedeli, ktorá najlepšie funguje. Jednoducho povedané, pracujeme s dátami,“ zhrnula alchýmiu práce s inzerciou na sociálnych sieťach Andrea Michajlová z agentúry Promiseo.
Ešte ku kampani
Biela pastelka je už kompletne „mobilná“. K mobilným partnerom Telecom, O2 a Orange sa nám podarilo pripojiť aj štvrtého operátora, a to 4-ku. Počet stacionárnych pokladničiek sme tohto roku navýšili – budú sa nachádzať v sieti kaderníctiev Klier i v predajniach obuvi CCC.
My v televízii a televízia u nás
Úniu a Bielu pastelku sa nám podarilo „prepašovať“ aj do televíznych relácií. Erika Kanátová, vedúca KS ÚNSS Žilina, sa zúčastnila nakrúcania relácie Inkognito. Vystupovala v pozícii inštruktorky Braillovho písma. To, či ju hádači uhádli alebo nie, vám neprezradíme. Keď nám televízia odtajní dátum vysielania, dáme vám určite vedieť. Krátko pred pastelkou, 11. septembra, by mala byť vysielaná epizóda relácie Milujem Slovensko, kde sme dostali možnosť promovať Bielu pastelku. Viete akú otázku od nás dostali súťažné tímy? Koľko pasteliek sme rozdali v uliciach počas osemnástich ročníkov zbierky. Uhádli by ste? Malá rada: 250-tisíc, čo bol tip jedného zo súťažných tímov, to teda nebolo!
A televízia u nás? Máte sa na čo tešiť! Známy youtuber Malý Mišo v ÚNSS nakrúcal špeciálne vydanie svojej relácie 1 Deň ako…, ktoré bude mať premiéru krátko pred hlavným zbierkovým dňom. Ako sa Michalovi u nás páčilo a ako zvládol svoj deň ako nevidiaci, sa dočítate v rozhovore v rubrike Rozhovor. V polovici augusta sme s agentúrou Cukru nakrúcali edukatívne video pre školy. Prostredníctvom príbehu chlapca, ktorý prišiel o zrak, sa žiaci i študenti dozvedia, ako môžu svojmu spolužiakovi pomôcť, ako ho správne sprevádzať, čo mu život uľahčí a naopak. Odborné hľadisko v scenári ustriehli Tímea Hóková a Ivana Frčová.
Motivačné súťaže
Aj tohto roku sme si pripravili motivačné súťaže pre zbierkujúce tímy, aby sme im ponúkli malé poďakovanie za veľkú pomoc. Pre žiakov a študentov sme ako odmenu pripravili zážitkový deň v Hurricane Factory v Tatralandii. Tí najlepší z najlepších si budú môcť vyskúšať lietanie vo veternom tuneli. Decká čaká voľný pád, akoby skákali z útesu, ale bez pocitu strachu a nevoľnosti z výšky. Netradičný, adrenalínový, ale zároveň bezpečný šport.
A čo vy – členovia základných organizácií? Nezabudli sme ani na vás. Najlepší tím z každého kraja získa poukážku do kaderníctiev Klier. Ide o celoslovenskú sieť, preto veríme, že prevádzka bude pre každého z vás dostupná. Pravdaže, poukážku v hodnote 30 eur získa každý člen úspešného tímu. A tí najlepší z najlepších, ktorých vyžrebujeme, získajú pobytový voucher do Hotela pod lipou**** v Modre – Harmónii. Veríme, že v krásnej prírode Malých Karpát načerpáte nové sily, radosť, poriadne sa zrelaxujete a užijete si to.
Máme charitatívne tričká
Tí z vás, ktorí ste na Facebooku, ste túto informáciu určite zaznamenali. Výťažok z predaja charitatívnych tričiek ide na konto ÚNSS. Na tričku je veselou ilustráciou zobrazených 30 dôležitých medzníkov našej organizácie. Ich predaj bude podporovaný aj rôznymi influencermi a známymi osobnosťami, napríklad Kvetkou Horváthovou, Thomasom Puskailerom, Dodom Kuriľákom, Máriou Bartaloš, Didianou, Veronikou Strapkovou, Michaelou Králikovou a ďalšími.
Objednať si ich môžete v pánskej, dámskej i detskej veľkosti, a to cez odkaz:
https://unss.gomerch.sk/sk/unss/
Eliška Fričovská