Máme za sebou výrobu spotu. Produkčne dosiaľ najnáročnejšieho, s najväčším štábom, dokonca s umelou inteligenciou. Príbeh kampane 2023 sme začali písať vo chvíli, keď boli účinkujúci, ambasádori, vizážistka i technika na mieste.
Prvou veľkou výzvou, pred ktorú nás agentúra Promiseo postavila, bol priestor. Nechceli TV štúdio ani ateliér, ale poriadne veľký priestor, ideálne hangár.
„Bohužiaľ, zabezpečiť letiskový hangár je kvôli prísnym bezpečnostným pravidlám nemožné. Keď sme už s PR manažérkou začínali byť zúfalé, termín sa blížil a my sme stále tápali, vyšla nám v ústrety spoločnosť Dedoles, ktorá nám bezplatne zapožičala obrovskú výrobnú halu aj so zázemím pre účinkujúcich, za čo im aj touto cestou ďakujem,“ hovorí manažérka pre fundraising Michaela Holíková. Ďalšou výzvou boli účinkujúci, ktorí vzhľadom na koncept kampane museli byť nevidiacimi odmalička. Tu za pomoc a skvelé tipy, koho osloviť na spoluprácu, ďakujeme Michalovi Hercegovi a kolegyniam z KS Zorke Sdurkovej, Erike Kanátovej a Lenke Patyiovej.
„Tentoraz sme sa rozhodli pracovať s faktom, ktorý sa objavuje v novinách, časopisoch či v rôznych reláciách, že totiž existujú veci a pamiatky, ktoré by mal človek aspoň raz za život vidieť a navštíviť,“ objasňuje kreatívna riaditeľka agentúry Promiseo Andrea Liszkai. „A keďže ľudia so zrakovým postihnutím si tieto veci často musia iba predstaviť, idea tohtoročnej kampane bola jasná!“
Nové technológie v kampani
Tohtoročnou novinkou je využitie umelej inteligencie, ktorá získala hneď dvojrolu. Kreatívci sa ju rozhodli zapojiť do vizuálnej tvorby a s jej pomocou znázorniť napr. to, ako si nevidiaci predstavujú Koloseum či Eiffelovu vežu.
„S témou predstavivosti sme sa rozhodli pracovať aj preto, že vďaka umelej inteligencii dokážeme predstavy pretaviť do reálneho obrazu, a zároveň tak zjednotiť dva pomyselné svety,“ hovorí Andrea Lizskai.
Umelá inteligencia „vymyslela“ aj zopár otázok, na ktoré nevidiaci odpovedali. Ako nám prezradil Róbert Potoma, ktorý s našimi účinkujúcimi pripravoval videá na sociálne siete, neboli vôbec márne.
„Jedna z otázok, ktorú vygenerovala umelá inteligencia, bola: Aký je tvoj pohľad na inklúziu a prístupnosť vo svete médií, technológií alebo kultúry pre nevidiacich a slabozrakých ľudí? Prekvapila ma však aj táto: Ak by si mohol vidieť na 24 hodín, čo by si chcel urobiť alebo zažiť?“
Pravda, otázky umelej inteligencie tvorili len torzo z množstva, na ktoré nevidiaci odpovedali. Väčšina zvedavostí pochádzala od našich fanúšikov na sociálnych sieťach. Odpovede sa budú postupne objavovať na TikToku.
Nakrúcanie je zábava
Počas celého pracovného dňa vládla tvorivá nálada, smiech, ale aj trochu kreatívneho chaosu a neustáleho presúvania sa z miesta na miesto.
„Keď sme vošli do haly vedel som, že je to skvelý priestor. Presne podľa predstáv,“ zhodnotil situáciu režisér Mário Puzder. „Nastavili sme si kamery, pripravili si scénu a šli záber po zábere. Nejaké drobnosti sa na produkcii nedarili, ale to nie je nič výnimočné. Nevzniklo nič, čo by sme nevedeli vyriešiť, alebo na mieste vymyslieť tak, aby boli všetci spokojní. Zrakáči myšlienku pochopili veľmi rýchlo a pracovalo sa s nimi skvelo. Bol to príjemný zážitok,“ približuje šéf tímu. „Spolupráca s ambasádormi bola profesionálna, rýchla a zábavná. Keďže sú to všetko poriadne vyťažení ľudia, museli sme prácu naplánovať tak, aby sme ich príliš nezdržiavali. Po poslednej klapke som bol s výsledkom naozaj spokojný a tešil som sa, kedy budeme zálohovať dáta z nakrúcania a začneme pracovať na postprodukcii,“ skonštatoval Mário Puzder.
Spokojný bol nielen štáb, ale aj naši účinkujúci. Nadšením sa netajila ani Monika Porubčanská: „Výroba spotu bola pre mňa nová skúsenosť. Rada sa stretávam s novými ľuďmi, a preto ma teší, že som sa mohla akcie zúčastniť. Mojou úlohou bolo odpovedať na otázky, ktoré položili vidiaci ľudia i umelá inteligencia.“
Tak čo, navnadili sme vás? Pokiaľ by ste si chceli vyskúšať malú „filmovačku“, máte možnosť o rok. Ak vás zaujíma výsledok natáčania, premiéra spotu bude už v auguste. Vysielaný by mal byť v RTVS, TA3, TV Doktor a regionálnych televíziách, určite však nevynecháme ani YouTube kanál ÚNSS či sociálne siete, ktoré aj tohto roku dostanú značný priestor.
Malý rest
Radi by sme uzavreli jednu podlžnosť súvisiacu s motivačnou súťažou. Iste si spomínate, že najúspešnejší zbierkový tím v rámci ZO sme odmenili ešte na sklonku roka. Vecnú cenu a šek na 100 € pre svoju ZO si odniesol pán Róbert Sliva z Trnavy, hlavnú cenu, pobyt v štvorhviezdičkovom Hoteli Apollo, získala pani Emília Švačová zo Svidníka. Najlepšiu ZO však môžeme odmeniť až teraz, pretože sme museli počkať na finálne zúčtovanie. Slávnostného vyhlásenia výsledkov sa zhostila Tatiana Winterová: Najúspešnejšou je ZO č. 22 Lučenec s výnosom 6261,03 €. V tesnom závese skončila ZO č. 28 Poprad so sumou 6048,63 €, nasleduje ZO č. 25 Nitra s čiastkou 6076,51 €. Keďže šlo o veľmi malé rozdiely a vieme, aké úsilie treba vynaložiť, kým sa pokladničky takto vrchovato naplnia, rozhodli sme sa, že 200 eurami odmeníme všetky tri zmienené ZO. Ich členom gratulujem a želám, nech odmenu využijú na aktivitu, ktorá im urobí radosť. Moje ďakujem však patrí všetkým, ktorí sa do Bielej pastelky i ďalších aktivít našej organizácie aktívne zapájajú.“
Eliška Fričovská
1 komentár k “Bielu pastelku ovládne umelá inteligencia”