Profesionálni i amatérski fotografi osvetlili ďalšiu z ciest

Tentoraz mala trojčlenná porota možnosť prezrieť si 162 momentov, ktoré zachytilo 50 autorov. Ľudí rôzneho veku s neopakovateľnými skúsenosťami, ale predovšetkým so svojským videním sveta. Pochvalné slová sa týkali predovšetkým netradičného pojatia tém, prechodov od reality do snovej, ba jemne zmyselnej roviny, využitia výrazových prostriedkov a zvládnutia kompozície. Široká verejnosť mala možnosť presvedčiť sa o fotografickom majstrovstve účastníkov 21. ročníka súťaže počas výstavy v bratislavskej Umelke. Fotografie boli sprístupnené aj nevidiacim a slabozrakým, a to prostredníctvom QR kódov. Po ich naskenovaní sa dozvedeli meno autora, názov fotografie a mohli si vypočuť stručný popis diela.

 

Kategóriou Zrakové postihnutie bolo tento rok označených 38 fotografií. Najväčšie uznanie poroty získala Jana Sedláková, na druhom mieste sa ocitla fotografia Slavomíra Klimkovského s názvom Nájdem Ťa a 3. miesto obsadil Boris Červenakov a jeho Trhlina. Čestné uznanie bolo udelené Barbore Švaňovej za Pravú tvár, Sofii Sochorovej za fotografiu Vidím farebne, Jánovi Mikolajovi za Dotyk 2 a Turbulenciu 2. Jana Sedláková si ale okrem pomyselnej zlatej medaily odniesla v tejto kategórii aj čestné uznanie.

 

Detailný záber na zadné okno auta. Sklo je špinavé, vidieť len cez jeho strednú časť, ktorú práve zotrel stierač. V čistej časti skla vidieť časť tváre dieťaťa s vytreštenými očami a mokrými vlasmi. Fotografia je čiernobiela.
Jana Sedláková: Zrak 2
„Fotografia je remeselne dobre zvládnutá. Páči sa mi vyjadrenie situácie, ako človek, ktorý mal vážne problémy so zrakom, absolvoval lekársky zákrok a odrazu vidí. A ako je úplne vyjavený z toho, čo vidí,“ vysvetľuje členka poroty Eva Amzler. „Veľmi pekne to ilustruje práve stierač, ktorý akoby problém odstránil a odrazu príde prekvapenie – celý svet je jasný a farebný!“

 

Farebná fotografia zachytáva pohľad cez dieru v strede mliečnej fólie. V diere sú viditeľné oči dieťaťa, cez fóliu presvitajú ruky a na okrajoch diery vidieť ukazováky, ktoré ju trhajú.
Boris Červenakov: Trhlina

 

Do kategórie Fenomén svetla prišlo 72 autorských diel, pričom najväčšiu pochvalu opäť zožala Jana Sedláková. Ocenenie za 2. miesto si na slávnostnej vernisáži výstavy prevzal Marián Valovič za snímku Túžba, 3. miesto patrí Jánovi Mikolajovi, ktorý si ho zaslúžil fotografiou Stretnutie. Aj v tejto kategórii udelila porota čestné uznania, a to Danielovi Veterníkovi za Orámovanie a Jánovi Mikolajovi za Motýľa.

 

Čiernobiela fotografia, ktorá predstavuje hru s tieňom. Zobrazuje ženu, ktorej vďaka spomínanému tieňu vidieť len niektoré časti tela – nahé plece, pootvorené, výrazne narúžované pery a kúsok pekného bieleho chrupu.
Marián Valovič: Túžba
Predseda poroty Milan Krupčík: „Je to skutočne krásna hra so svetlom, ktoré povie všetko – odhalí zmyselnosť i veľkú dávku akéhosi tajomna.“

 

Ani autori do 15 rokov sa však nedali zahanbiť! Do kategórie Mladý fotograf prišlo 52 fotografií, pričom víťazom sa stal Gregor Bohuš so svojím Autoportrétom, strieborné spomienky na tento ročník bude mať Grétka Vrábľová a bronzové Oleksandra Kovryha. Čestné uznanie si odniesla Tamara Brestovanská a Gregor Bohuš za fotografiu pomenovanú Rám.

 

Čiernobiela fotografia. Záber na postavu chlapca zospodu. V popredí je obrovská podrážka tenisky, vyzerá to, akoby chcel šliapnuť na objektív fotoaparátu. Zdola vidíme celú postavu chlapca. Voľné džínsy, krátku tmavú bundu, bradu, nos a strapaté vlasy. Nad ním, teda z nášho pohľadu v pozadí, je jasná obloha s niekoľkými oblakmi.
Gregor Bohuš: Autoportrét
„V týchto snímkach nájdeme všetko – dynamiku, invenciu, istú dávku melanchólie, no aj kvalitné remeselné prevedenie. Cítiť, že mladí ľudia sa nad fotografiou a jej posolstvom naozaj zamýšľali. Autoportrét Gregora Bohuša, ktorý získal prvé miesto, je presne to, čo vystihuje mladú generáciu. Veľmi dobrý nápad, fotografii nechýba dynamika. Iste ide o kreatívneho mladého autora,“ konštatuje Eva Amzler.

 

Čiernobiela fotografia. Detailný záber na oko. V dúhovke sa odráža fotograf, skôr jeho ruky držiace fotoaparát. Objektív mieri priamo do zrenice oka.
Grétka Vrábľová

 

Projekt finančne podporilo Ministerstvo kultúry SR

 

(red.)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *