V kocke o tom, ako požiadať o dve percentá

Nedávno sme v rámci Oddelenia pre vzťahy s verejnosťou a fundraising zorganizovali on-line workshop zameraný na praktické rady k získavaniu dvoch percent z dane pre vašu ZO.  Autorom myšlienky bol dlhoročný člen ÚNSS i aktívny funkcionár Josef Zbranek. Rok čo rok si dá námahu, aby pre svoju nitriansku organizáciu získal prostriedky aj takouto cestou, na čo neraz neľutoval oželieť i vlastnú dovolenku. Svoje bohaté skúsenosti sa rozhodol odovzdať ďalej a ponúknuť cenné rady, ktoré vám pomôžu vyhnúť sa zbytočným chybám. „Ak moje rady niekomu z našich členov pomôžu, osmelia sa osloviť firmy vo svojom okolí a ešte sa im ich aj podarí získať, budem veľmi rád. Čaká ich náročná cesta, ale na jej konci bude iste odmena,“ hovorí s nadšením sebe vlastným Jožko Zbranek. Takže, ako začať? 

 

Krok prvý: Obchodný register

Na úvod si urobte prieskum vo svojom okolí – v meste i regióne. Zmapujte si firmy, v ktorých niekoho poznáte a dokážete ho osloviť takpovediac „napriamo“. Keď tento zoznam vyčerpáte, pozrite sa, aké ďalšie spoločnosti sa vo vašom okolí nachádzajú. Informácie získate napr. na stránkach jednotlivých miest, kde bývajú uverejnené aj podnikateľské subjekty. Kým ich oslovíte, je dôležité zistiť bonitu, teda hodnotu, ale i hodnovernosť a kvalitu firmy. Veľkým pomocníkom je v tomto prípade Obchodný register (www.orsr.sk).

„Po kliknutí na odkaz „Vyhľadávanie podľa sídla“ stačí vyplniť políčko „Ulica“ a vybrať tú, o ktorej viete, že na nej pôsobí množstvo firiem, alebo sa tam nachádza priemyselný park. Následne označte políčka „Obec“, „len v aktuálnych záznamoch“ a „Číslo“, kolónku „Súd“ nevypĺňajte, a potvrďte tlačidlom „Hľadaj“. Zobrazí sa vám zoznam firiem, nachádzajúcich sa na danom mieste v abecednom poradí. Potom už len vyberte firmu, o ktorej chcete zbierať údaje,“ radí Josef Zbranek.

Keď si vyberiete konkrétnu firmu, uvidíte rôzne údaje, napr. kto je jej majiteľom a konateľom, adresu majiteľa i firmy, predmet činnosti. Josef Zbranek upozorňuje, že niekedy môže majiteľ uviesť ako sídlo firmy aj svoju domácu adresu, nemusí ísť o adresu prevádzky či podniku. Presnú adresu však zistíte z firemnej webovej stránky.

„Mimochodom, register nám ukáže všetky firmy, ktoré daný majiteľ vlastní (to si môžete pozrieť, ak si kliknete na jeho meno). Vďaka tejto informácií sa vyhnete duplicitnému osloveniu jedného daňovníka, takže to určite odporúčam nevynechať. Niekedy sú totiž „eseročky“ založené len formálne, napr. pre správu budovy, ktorú majiteľ vlastní, alebo aby vlastnil subjekt, ktorý nie je platcom DPH,“ konštatuje Josef Zbranek.

 

Krok druhý: Finančná správa

Nasleduje zistenie bonity firmy prostredníctvom portálu www.finstat.sk, na ktorom finančná správa uverejňuje celkovú ekonomickú situáciu jednotlivých spoločností. „Aby sme si prácu zjednodušili a urýchlili, nejdeme tentokrát priamo na webovú stránku portálu. Do vyhľadávača (napr. Google) si zadáme meno firmy a za ňu pridáme slovko „zisk“. Vyhľadávač urobí prácu za nás a príslušnú časť ekonomickej bilancie zobrazí. Pokiaľ tak neurobí, vyberieme hore ponuku „prehľad o firme“ a po zobrazení sumy si jednoducho vypočítame približnú výšku dane,“ odporúča ďalej Josef Zbranek.

 

Krok tretí: Firemný web

Je to posledný bod mozaiky a zároveň opäť bod, pri ktorom sa môžete spoľahnúť na internetový vyhľadávač. Stačí zadať názov a kliknúť. Stránka firmy vám vie veľa ukázať (už vzhľad/dizajn napovie, ako na tom finančne je – ak je zastaraný, obsah neaktuálny, niečo nie je v poriadku).

„Údaje, ktoré si na stránke rozhodne treba pozrieť, sú presné adresy, kontakty na vedenie či jednotlivé oddelenia a predmet činnosti. Niekedy firma ponúka aj ďalšie informácie, napr. rôzne aktivity pre zamestnancov, firemné dni, filantropické a charitatívne programy,“ upresňuje v získavaní dvoch percent skúsený člen ÚNSS.

 

Ako komunikovať s vybranou firmou?

Posielať firme list alebo e-email bez toho, aby sme vedeli, že mu budú venovať pozornosť, je zbytočné plytvanie šancou i časom. Josef Zbranek radí spoločnosť kontaktovať najskôr telefonicky.

„Určite však nevolať konateľovi alebo riaditeľovi, pretože tí bývajú zaneprázdnení. Oveľa viac dosiahneme, ak kontaktujeme ekonomické oddelenie alebo sekretariát. Úvodná veta telefonátu môže vyzerať napríklad takto: „Dobrý deň, tu je Ján Novák z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Radi by sme sa na vašu spoločnosť obrátili s prosbou o poukázanie percenta z daní. Samozrejme, nezáväzne. Nechceme vás zaťažovať zbytočnou poštou, preto sa vopred pýtame, či by sme vám mohli adresovať žiadosť a informácie o našej organizácii, možno vás oslovia. Myslíte, že by sme mali šancu na úspech?“ Každé slovo má v tejto vete svoj význam – stručne povieme, o čo nám ide, nevyžadujeme žiadny záväzný prísľub, vyčleňujeme sa spomedzi rôznych obťažujúcich reklamných telefonátov. Vytvárame si tak šancu na pozitívnu spätnú väzbu a presnú informáciu komu a ako adresovať žiadosť,“ radí Josef Zbranek a dodáva, že ideálnou odpoveďou je, ak vám zástupca firmy povie, aby ste žiadosť zaslali e-mailom alebo poštou. „Z mojich skúseností je výzva na zaslanie informácií určitým záväzkom, že sa ňou budú zaoberať. Niekedy môžu dokonca prezradiť, kedy budú o žiadostiach rozhodovať.“ Pravdaže, toto je ideálny stav a v praxi vás, žiaľ, čakajú aj záporné odpovede. Podľa Josefa Zbranka má aj to zmysel. Minimálne v tom, že danú firmu už nebudete kontaktovať. A ešte jedno dôležité upozornenie: „Odporúčam všetkým, ktorí sa do riešenia dvoch percent pustíte, aby ste si pripravili prehľadnú tabuľku, kde si podrobné informácie o firme, kontaktnej osobe i výsledkoch (aj tých priebežných) zapíšete. Je to dobré nielen pre vás, aby ste nezabudli, kde ste skončili, ale aj pre prípadného kolegu, ktorý by po vás prebral štafetu. Bude totiž presne vedieť, v akom bode má pokračovať.“

 

List alebo e-mail?

Firma môže chcieť, aby ste im poslali list alebo e-mail. Obsah komunikácie sa v zásade líšiť nemusí. Je dobré pamätať na to, aby ste boli struční.

„Dôležité je na malom priestore povedať veľa. V úvode napíšte pár slov o poslaní organizácie ako celku, a následne o vašej ZO či klube,“ radí Josef Zbranek. „Určite nezabudnite pridať tie najzaujímavejšie aktivity. Ak ide o mailovú komunikáciu, môžete pridať aj fotografie, odkaz na články na webovej stránke a informáciu o vašom FB profile. Ak si predsa nie ste istí, ako takýto list zostaviť, vzor nájdete v materiáloch z Oddelenia pre vzťahy s verejnosťou a fundraisingu, ktoré budú k dispozícii na intranete pre spolkovú zložku.“

 

Osobné stretnutie

Môže sa stať, že vás pozvú na osobné stretnutie. V takom prípade je dobré zobrať si materiály, ktoré máte k dispozícii: leták o organizácii, kópiu článkov z lokálnych médií, promo letáčik k dvom percentám a pod. Čokoľvek, o čo sa môžete oprieť. Ak ich nemáte, obráťte sa na Úrad ÚNSS (kontakty nájdete na konci článku), príslušné krajské stredisko alebo sekretára vašej KR. Pokiaľ nemáte s prezentáciou skúsenosti, pokojne si párkrát vyskúšajte, len tak sami pre seba, povedať čo-to o ÚNSS, vašej ZO, alebo zodpovedať otázky, ktoré pravdepodobne zástupca firmy položí. Dávajte si pozor na podanie ruky, nech to nie je, ako hovoria Česi, „leklá ryba“. Naznačili by ste tým, že ste slabou osobnosťou so slabým sebavedomím. Správny stisk ruky je pevný, istý a kultivovaný. Pri podávaní ruky sa usmejte a snažte sa pôsobiť uvoľnene. Pokojne poproste ďalšieho člena vašej ZO, aby šiel s vami – budete sa cítiť istejšie a v odpovediach sa môžete navzájom dopĺňať. A ešte jedna malá rada na záver: nedajte sa znechutiť neúspechom! Raz sa predsa „karta musí otočiť“ a po desiatich neúspešných pokusoch bude ten jedenásty iste úspešný.

 

Informácie v kocke

Všetky potrebné materiály – o získavaní dvoch percent i ďalšie podklady – nájdete na intranete pre spolkovú zložku v samostatnom priečinku. Dokumenty vám budú neustále k dispozícii. V prípade, že prístup do intranetu ešte nemáte a podklady si stiahnuť neviete, môžete sa obrátiť na sekretára svojej KR, príp. kontaktovať nás na Úrade ÚNSS: Eliška Fričovská (fricovska@unss.sk), Michaela Holíková (holikova@unss.sk) alebo Michaela Dlhá (dlha@unss.sk). Svojím úsilím pomôžete nielen svojej KR, ZO či klubu, ale celej ÚNSS. Držíme vám palce!

 

Eliška Fričovská

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *