Divadlo s audiokomentárom? Prečo nie!

Nevidiaci a slabozrakí diváci si hru Bårda Breiena s názvom Kurz negatívneho myslenia, ktoré bravúrne stvárnili poslucháči magisterského štúdia VŠMU, v uplynulej sezóne vychutnali s audiokomentárom. Naživo z oddelenej réžie s výhľadom na javisko ho čítala Adriana Geričová. 

 

Vysoká škola múzických umení – to je popri nevyhnutnej teórii aj kvantum praxe a samostatných výstupov. S týmto na pamätí nikoho z vás neprekvapí, že keď si červený alebo modrý zamatový tubus prosia absolventi divadelného manažmentu, musia okrem teoretickej diplomovej práce pripraviť a zrealizovať ešte projekt, reálnu produkciu, ktorá by bola obohatením súčasného divadla.

„Nemôžem povedať, že mi táto myšlienka skrsla v hlave zo dňa na deň, práve naopak,“ odpovedá na otázku, ako to celé začalo Natália Kuchtová, s ktorou sme si prvýkrát telefonovali vlani, niekedy pred koncom roka.

„Až po niekoľkých hodinách rozhovorov s pedagógmi sme sa spoločne utvrdili tom, že v mojom diplomovom projekte pôjdeme cestou sprístupňovania inscenácií aj ľuďom so zrakovým, sluchovým a telesným postihnutím,“ hovorí.

Stačil malý prieskum, aby bolo jasné, že divadelných predstavení s audiokomentárom či titulkami v posunkovom jazyku u nás niet. Keďže realizátori s obdobným typom projektu nemali skúsenosti, obrátili sa na zahraničné scény. Radami prispeli Magyar Szinház z Budapešti, Hampstead Theatre z Londýna a Teatr Rozmaitosci z Varšavy.

 

Dve výnimočné predstavenia uplynulej sezóny

Divadelná fakulta VŠMU disponuje štyrmi divadelnými priestormi: troma komornejšími (Štúdio Kaplnka a Štúdio Burkovňa na Ventúrskej a Štúdio 1 na Zochovej) a priestorom Divadla Lab na Svoradovej. Teda len pár desiatok metrov od Oddelenia pre nevidiacich a slabozrakých bratislavskej Mestskej knižnice. A keďže iba to má k dispozícii oddelenú réžiu s výhľadom na javisko, odkiaľ je možné inscenáciu naživo komentovať, v spolupráci s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska sa vyberalo zo štyroch hier aktuálne uvádzaných v tejto sále. Podarilo sa. Dve predstavenia hry Bårda Breiena s názvom Kurz negatívneho myslenia boli v divadelnej sezóne 2017/2018 v čomsi výnimočné.

Ten, kto prišiel do sály včas, mal možnosť pozorovať skupinku niekoľkých nevidiacich a slabozrakých, ktorí sa pred predstavením prechádzali po javisku a v sprievode organizátorov si prezerali scénu a jednotlivé rekvizity. Keď sa potom všetci usadili a už-už to vyzeralo, že sa predstavenie môže začať, pred hľadisko sa postavila Adriana Geričová a predčítala im bulletin – základné informácie o autorovi, hre, osobách a obsadení, dokonca aj opis postáv. Každý z nich napokon dostal prekladateľskú staničku so slúchadlom. Až po tom bolo všetko a všetci pripravení na psychologickú drámu o medziľudských vzťahoch zmiešanú so sarkastickou čiernou komédiou, ktorá návštevníkov divadla zaviedla na jedno z terapeutických stretnutí, kde sa nemilosrdnou iróniou poodhaľovalo množstvo skrytých lží a sebaklamov protagonistov, ľudí zväčša s telesným postihnutím. Za audiokomentár vďačíme spoločnosti Teledata, s. r. o, a Adriane Geričovej, ktorá inscenáciu naozaj výborne naživo komentovala.

 

Herečky na predstavení v objatí.
Divadelné predstavenia s audiokomentárom sú u nás výnimkou, Divadlo LAB však nevidiacim takýto zážitok poskytlo. Zdroj: Divadlo LAB

 

Niekoľko repríz

„Naším cieľom je ponúkať predstavenia počas celej divadelnej sezóny v niekoľkých reprízach. Momentálne diskutujeme o tom, ako často by sme mohli nasadzovať predstavenia aj s audiokomentárom, preto je ešte priskoro hovoriť o tom, ako presne to celé bude,“ ozrejmuje Natália Kuchtová, autorka myšlienky.

„Týka sa to aj predstavení s titulkami pre ľudí so sluchovým postihnutím a pre ľudí s ťažkosťami  motoriky,“ spresňuje.

 

Aktuálne informácie o inscenáciách s audiokomentárom budeme zverejňovať na stránkach www.divadlolab.sk a www.unss.sk a na sociálnych sieťach.

 

Dušana Blašková

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *