V dňoch 11. – 13. novembra hostili tvorcovia aplikačného setu Corvus v ružomberskom Penzióne Gejdák tých, ktorí môžu ich prácu posunúť dopredu najviac: inštruktorov, ktorí pomáhajú s výberom kompenzačných pomôcok a učia s nimi pracovať, a nevidiacich a slabozrakých, ktorí sú ich reálnymi používateľmi.
Celkovo 23 rehabilitačných a poradenských pracovníkov (zástupcov zo šiestich krajských stredísk ÚNSS, z oddelenia CETIS, z Rehabilitačného strediska pre zrakovo postihnutých v Levoči a niekoľko lektorov z Česka) získalo základné informácie o spôsoboch, akými ľudia so zrakovým postihnutím ovládajú smartfóny, oboznámilo sa s riešeniami najčastejších problémov začiatočníkov, akými sú touch režim pre slabozrakých (ovládanie prostredníctvom zobrazených tlačidiel) či zvýšená tolerancia nepresných gest pre ľudí s obmedzenou motorikou (ovládanie i trasúcou sa či tzv. ťažkou rukou). Hovorilo sa aj o možnostiach nastavenia telefónu podľa individuálnych potrieb klienta a o rizikách vyplývajúcich z používania zastaraných telefónov. Veľký záujem vzbudili pripravované novinky z dielne Stopky: stolný Matej a vreckový Matejko (vyhľadávače, sťahovače a prehrávače kníh), navigačná appka alebo nové prototypy klávesníc, ktoré môžu presvedčiť aj tých najzarytejších odporcom dotykových mobilov. Z kuloárov unikla aj informácia, že Corvus bude v sebe onedlho integrovať aj aplikáciu Cashreader na rozpoznávanie bankoviek.
Čo je doma, to sa počíta
Veľkou výhodou Stopky je, že ide o slovenskú organizáciu. Vďaka tomu dokáže priamo komunikovať so všetkými organizačnými zložkami ÚNSS, ale aj s inými inštitúciami u nás.
„Navzájom si tak môžeme veľmi pomôcť,“ hovorí riaditeľ neziskovej organizácie Stopka Roman Martinovič. „My dokážeme poskytnúť veľmi dobrú používateľskú podporu, často vycestovať na krajské stredisko ÚNSS alebo do inej inštitúcie, neraz i priamo ku klientovi, na druhej strane slovenskí nevidiaci majú obrovskú príležitosť náš software ohýbať podľa svojich potrieb.“
Dôkazom toho je napríklad aplikácia SKN, ďalšie zaujímavé appky (napr. zamerané na obchod, bankovníctvo, cestovanie a iné služby) sa môžu začať pripravovať – stačí povedať.
„V prípade, že by niektoré krajské stredisko alebo základná organizácia ÚNSS chceli obohatiť svoje podujatia o workshop na tému využívania smartfónov nevidiacimi, majú možnosť kontaktovať ružomberskú Stopku, Program prispôsobíme konkrétnym požiadavkám,“ dodal Martinovič.
Desať smartfónov pre ÚNSS
„Dosiaľ mali inštruktori na predvádzanie k dispozícii vlastné telefóny s licenciami Corvusu, ktoré sme ÚNSS venovali už v minulosti,“ hovorí poradenská pracovníčka zo Stopky Lenka Bernátová. „Nevidiaci a slabozrakí klienti si môžu Corvus v rámci ÚNSS vyskúšať prakticky kdekoľvek, s podporou Nadačného fondu Telekom pri Nadácii Pontis sme však okrem organizácie tohto podujatia mohli pre krajské strediská ÚNSS zabezpečiť aj smartfóny Nokia 4.2 s predinštalovaným Corvusom, ktoré môžu efektívne využívať pri poradenstve a zaškoľovaní klientov. Celkovo sme ÚNSS zapožičali 10 mobilov: KS Žilina 3 kusy, prešovskému, trnavskému a banskobystrickému stredisku po 2 kusy a jeden smeroval do Trenčína. Sme radi, že sme mohli vyhovieť ich prosbe – koľko mobilov to ktoré stredisko chcelo, toľko sme mu zapožičali.“
Corvus rýchlo a jednoducho
Záujemcovia majú ku Corvusu prístup už nielen prostredníctvom samotnej Stopky a Tyflocompu, ale môžu si ho stiahnuť a nainštalovať aj ako bezplatnú verziu priamo zo stránok www.corvuskit.com (90 dní funguje bez obmedzení, potom s vybranými aplikáciami vrátane rýchleho čítača a obľúbenej SKN), alebo si môžu plnohodnotnú verziu kúpiť len za cenu telefónu, resp. za 1 € k špeciálnemu paušálu pre nevidiacich od Telekomu.
Dušana Blašková