Bloger otestoval, ako národný dopravca pomôže nevidiacim pri cestovaní vlakom. Na jeho webe sa môžete podeliť so skúsenosťami aj vy.
Nedávno som sa potreboval služobne dostať vlakom z Banskej Bystrice na Sliač. Išlo o pomerne krátku cestu a tak som si zaumienil, že to bude dobrá príležitosť otestovať, ako funguje asistenčná služba Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Išlo mi o to, aby ma niekto z personálu na stanici v Banskej Bystrici len zaviedol k príslušnému vlaku.
Operátori to zvládli
Preštudoval som si pokyny. Rozhodol som sa celú vec vybaviť telefonicky. Je utorok podvečer, cestovať chcem vo štvrtok večer. Telefonujem preto na zákaznícky servis ZSSK. Operátorovi predostriem svoju požiadavku. Poprosí ma, aby som počkal. Po minúte sa prihlási. Zdá sa, že je už zorientovaný. Pýta sa na kontaktné údaje, odkiaľ a kam budem cestovať, ktorým vlakom. Chce vedieť číslo preukazu ZŤP. Na toto veru nie som pripravený. Operátor netrvá na tom, že to musím vyplniť a tak formulár zaregistruje bez čísla preukazu. Ešte v ten istý deň mi zo zákazníckeho centra volala operátorka a potvrdila, že asistencia bude pripravená. Mám sa hlásiť v zákazníckom centre.
V Banskej Bystrici na jednotku
Je štvrtok večer, zhruba 17:30. Prichádzam na železničnú stanicu v Banskej Bystrici. Netuším, kde je tu zákaznícke centrum, tak to skúšam pri prvej dostupnej pokladni. Kupujem si lístok na Sliač. Potom pani informujem, že mám objednanú asistenciu. Celú vec pomerne rýchlo preverí a odporučí mi, aby som počkal. Trpezlivo čakám v blízkosti pokladne. Asi desať minút pred odchodom vlaku sa objavuje výpravkyňa s otázkou, či som to ja, kto chcel pomoc pri nastupovaní do vlaku. Cestu k vlaku hravo zvládneme. Ešte sa dozvedám, že ma vedie priestorom pre zamestnancov, ktorým inak bežný smrteľník nesmie. Na Sliači ma upozorní, že už sme v cieľovej stanici.
V Bratislave som si počkal
Celý proces som zopakoval asi o mesiac neskôr na trase Banská Bystrica – Bratislava v oboch smeroch. Rozhodol som sa však skúsiť požiadavku zadať cez Formulár. Železničná spoločnosť používa Google formuláre, preto nie je problém všetko vyplniť aj s čítačom obrazovky. Trvá mi to však trošku dlhšie, lebo musím zadať údaje cestujúceho aj údaje objednávateľa. Po odoslaní formulára som dostal potvrdenie e-mailom. Ešte v ten istý deň mi celú vec potvrdili aj telefonicky.
V Banskej Bystrici som sa opäť prihlásil a rovno som sa opýtal, kde je zákaznícke centrum. Pani začala tým, že „Za tamtým sklom…“ Napokon usúdila, že kým mi to vysvetlí, bude jednoduchšie niekoho zavolať. Cesta k vlaku opäť bez problémov, s výpravcom sme prehodili pár slov.
V Bratislave vybavím, čo potrebujem a vraciam sa naspäť. K zákazníckemu centru ma odprevadí ešte človek, s ktorým som sa tam stretol. Lístok si kupujem v centre a opýtam sa na dohodnutú asistenciu. Vedia o mne a nechávajú ma čakať. Postávam teda pri dverách. Podľa pokynov som mal prísť 45 minút pred odchodom vlaku. Zdá sa mi to zbytočne veľa, keďže veci sa rozhýbu asi desať minút pred odchodom. Výpravca ma odvedie do vlaku a ukáže mi miesto. Po príchode ešte so mnou počkal na taxík, čo už ani nemal v popise práce.
Ak sa sami bojíte, služba pomôže
Službu hodnotím pozitívne. Vedel by som si predstaviť vylepšenie formulára. Napríklad tak, že by si človek zriadil účet na webe ŽSSK, raz by zadal všetky potrebné údaje. Pri objednávaní asistencie by už vyplnil len odchod vlaku. Inak je to veľká pomoc v prípadoch, ak sa obávate sami pohybovať po vlakovej stanici.
Ondrej Rosík
Pozn. redakcie: Ak sa chcete zapojiť do diskusie so svojimi skúsenosťami (ako napríklad už spravil jeden z čitateľov s príspevkom o Vrútkach a Leviciach) môžete tak spraviť na webovej stránke autora ondrosik.sk.