Predstavte si mladú ženu so súmernými rysmi tváre a nádherným úsmevom, dokonalou postavou, dlhými štíhlymi nohami, dlhými bohatými vlasmi. Najlepšie plavovlásku. Pôvab a gráciu jej do vienka dala firma Mattel, o to, aby bola naozaj šik, sa postarali, ako inak, Francúzi, doplnkami ju skrášlili okrem iných napr. Dior, Carren či Yves Saint-Laurent, korunu krásy navrhol parížsky kaderník Alexander a šperky jej vytvorili najznámejší zlatníci.
Správne, reč je o bábike Barbie, ktorá koncom 50. rokov spôsobila za veľkou mlákou úplnú revolúciu. Bola to totiž prvá postavička dospelej ženy, s ktorou sa dievčatá mohli hrať. Chlapci mali k dispozícii hasičov, policajtov či vojakov, sortiment z druhej police obsahoval len bábätká a pripravoval výhradne na rolu matky. Nezávislá a pracujúca žena? A v Amerike? Ale kde!
Nevedno, či sa matteláci vôkol seba dôkladnejšie poobzerali až po vyše polstoročí, či im ktosi súdny pošepol, že k formovaniu predstáv o ženskom i mužskom tele načim pristúpiť kúsok rozumnejšie, alebo jednoducho niekto tam zhora a hlavne jeho manželka jednoducho zostarli. Všetko jedno! Hlavné je, že precitli a priviedli na svet ľudí všetkých nielen (zemepisných) dĺžok a šírok, ale aj dámy so zdravotným postihnutím. S rodným listom Barbie Fashionistas, ktorý vypisujú od roku 2020, sa svetom už prechádza aj Barbie bez vlasov, s bielymi fľakmi na pokožke či s načúvacím aparátom. Čo manažérom ale slúži ku cti, k téme sa postavili naozaj zodpovedne. Keď sa napr. rodila bábika, pohybujúca sa na invalidnom vozíku, zašli po rozumy za špecialistami, ktorí vozíky projektujú, keď zhotovovali bábiku s protézou nohy (dokonca odnímateľnou) pomohla im aktivistka Jordan Reeves. Vlani priniesla svoje ovocie spolupráca s americkou organizáciou National Down Syndrome Society, tento rok sa trasu na trh naučila ďalšia dáma. Vkročila naň s tmavými okuliarmi a dlhou bielou palicou. Naozaj dlhou, pretože Američania majú radi až také po bradu. Lakte jej „genetickí inžinieri“ z Mattelu urobili tak, aby mohla palicovať bez obmedzení, pohľad jej… no, priamo do očí vám nepozrie 😉 American Foundation for the Blind, ktorá sa na vývoji podieľala, upozornila aj na ďalšiu vec. Oblečenie jej preto ušili z látok, ktoré sú zaujímavé na dotyk (Barbie sa nesie v ružovej saténovej blúzke a volánovej sukni), aby boli dobre viditeľné pre slabozrakých, má odev kontrastné zapínanie, a aby ju pohodlne prezliekli nevidiaci, namiesto gombíkov použili háčiky. Brail na balení je samozrejmosťou. Dobré, nie? Takto sa už fakt aj našinec môže s ikonickou hračkou stotožniť!
V mene celej redakcie vám, milí čitatelia, ďakujem za celoročnú priazeň a prajem vám, aby ste sa v aj dvadsiatom piatom mali s kým hrať, a aby ste ostali silní a svoji!
Dušana Blašková