Nepostačujúce služby, vysoké poplatky, neprístupný internetbanking a mobilné aplikácie vám samy naznačia, kedy je čas zmeniť banku.
Množstvo byrokracie spojenej s rušením starého a nastavovaním nového účtu, resp. so spájaním viacerých účtov z rôznych bánk do jedného a jednej je od 15. 3. 2016 transpozíciou príslušnej smernice EÚ minulosťou. Stačí podať jedinú žiadosť a nová banka vybaví všetko za vás.
Všetko pod jednou strechou
Zrušiť pôvodný účet a zriadiť si nový znamená nie len navštíviť dve banky, ale aj absolvovať často zdĺhavý maratón hlásení o zmene účtu zamestnávateľovi, dodávateľovi plynu, elektriny, mobilnému operátorovi či Sociálnej poisťovni. Naopak, presun účtu len cestu do vyvolenej banky a predloženie žiadosti. Nová banka požiada o zoznam príkazov na úhradu, vyžiada si informácie o prichádzajúcich úhradách a inkasách za posledných 13 mesiacov a presunie vaše SEPA trvalé platobné príkazy, trvalé platobné príkazy do zahraničia, SEPA a cezhraničné platobné príkazy s budúcou splatnosťou a súhlasov so SEPA inkasom. Všetky platobné príkazy a súhlasy s inkasom nastaví s dátumom splatnosti po dni presunu účtu a platiteľom a inkasantom pošle informáciu o zmene čísla vášho účtu (každá banka má svoje vlastné identifikačné kódy, nie je to preto ako pri presune čísla mobilného operátora). Úlohou starej banky je potom ukončiť prijímanie prichádzajúcich úhrad a inkás, previesť finančné prostriedky na novozaložený účet a ten, ktorý bol dosiaľ vedený v nej, zatvoriť.
Ešte zopár informácií k dobru
- Žiadosť o presun účtu môžete odniesť do pôvodnej banky osobne, alebo splnomocníte novú banku (nezabudnite k výdavkom pripočítať poplatok u notára či na matrike).
- Lehota na prenos je v novom zákone stanovená na 20 dní. Ak sa obávate, že nie všetky spoločnosti stihnú zmenu čísla vášho účtu vo svojich databázach zaznamenať, môžete si tento čas sami predĺžiť.
- Pred presunom účtu musíte mať všetky záväzky voči pôvodnej banke vyrovnané, t. j. nemôžu dobiehať nezrealizované platby kartou v zahraničí, nesmiete byť v debete a pod.
- Ak sa presun účtu vykoná v mene euro, je bezplatný, banky si ale môžu účtovať napr. poplatok za zrušenie trvalých platobných príkazov. Pri iných menách treba rátať s určitým poplatkom.
- Niektoré z uvedených služieb treba banky zvlášť požiadať, je preto nevyhnutné pozorne si všetky inštrukcie prečítať a o postupe sa informovať.
Peter Halada
(spracované z www.investujeme.sk a www.nextfuture.sk)