Leťte v lete s Eurofly

Máte radi lietanie? Radi riešite úlohy a zaujímate sa o lietadlá? Potom je počítačová hra Eurofly pre vás to pravé. Môžete letieť do Ameriky, do Afriky, do Ázie, do Európy alebo obletieť celý svet. Hra bola v rokoch 2016 a 2017 označená ako jedna z najlepších audiohier roka. 

 

Eurofly je komplexný letový simulátor a zároveň digitálny atlas pre nevidiacich. Atlas je založený na skutočnom GPS a obsahuje celú mapu sveta. Audiohra je vhodná pre operačný systém Windows. Je potrebné ju nainštalovať z webovej stránky eurofly.stefankiss.sk, kde nájdete aj návod k hre, ale aj informácie o letiskách, lietadlách alebo nových úlohách.

Hra sa teší veľkej popularite nie len na Slovensku, ale aj v zahraničí. „Momentálne máme okolo 1500 aktívnych pilotov, to sú tí, ktorí za posledné tri mesiace urobili aspoň jeden let. Takých, čo si program vyskúšali alebo ho používajú len ako atlas je omnoho viac a sú z celého sveta od USA až po ostrovy Fidži, odkiaľ mi tiež napísali priaznivci Eurofly,“ opisuje Štefan Kiss, autor hry.

 

Najskôr digitálny atlas pre nevidiacich

„Pôvodne to mal byť atlas. Už dlho som uvažoval nad tým, ako by si mohol nevidiaci prezerať mapy. Mal som doma reliéfne atlasy sveta aj štátov Európskej únie, ale neuspokojovalo ma to. Na jednej strane to bolo skvelé, pretože som mohol vidieť hrubé kontúry kontinentov, morí a štátov, na druhej strane mi však chýbali mestá, konkrétna vzájomná poloha napríklad krajských miest u nás či v iných štátoch. Keď som niekam letel, vždy ma zaujímalo kadiaľ ideme, nad čím prelietame, koľko kilometrov nad morom asi letíme. Mojou veľkou túžbou bolo môcť si na počítači prezerať podrobne mapu sveta, vydať sa napríklad z môjho rodného mesta priamo na juh, západ či východ a sledovať, do akého štátu či mesta prídem. Tušil som, že by to na počítači mohlo ísť, chcelo to len mať k dispozícii dáta a vymyslieť spôsob ich efektívneho spracovania a prezerania. Napokon sa to po viac ako roku podarilo. Keď som už vedel, kde vziať dáta a ako ich spracovať, bolo to už len o trpezlivosti a čase, ktorý som venoval tomu, aby som to celé dal dokopy a urobil tak prvý digitálny atlas pre nevidiacich na svete,“ vysvetľuje Štefan Kiss.

 

Potom hra

„Potom prišla otázka, ako mapu čo najefektívnejšie a aj zábavne prezerať. Logicky som ako prvé urobil prezeranie pomocou šípok, potom pomocou myši, kedy ťaháte po stole myš ľubovoľným smerom a Eurofly Vám oznamuje, kadiaľ práve idete. Napokon som vymyslel, že nad mapou by sme mohli lietať. Lietanie preto, lebo je to vlastne jediný pohyb po mape, ktorý je priamočiary a nevyžaduje cesty, ulice ani koľajnice. Môj prototyp Eurofly mal teda zopár letísk a jedno lietadlo, ktoré sa ovládalo relatívne jednoducho,“ pokračuje Štefan Kiss.

 

Ako hrať?

Ako pilot sa musíte naučiť obsluhovať lietadlo. Nástup, výstup cestujúcich, zatvorenie dverí lietadla, zapnutie, vypnutie motorov, spustenie, vytiahnutie podvozku, zvyšovanie, znižovanie otáčok motorov, ovládanie výškového a smerového kormidla, nastavenie frekvencie vysielačky, aktuálna poloha lietadla, natankovanie a mnoho ďalších.

V hre si môžete vybrať voľné lietanie, kde si sami zvolíte, z ktorého letiska vzlietnete a kde pristanete. Rovnako si môžete vybrať aj lietadlo, ktorým poletíte. Ak sa rozhodnete plniť úlohy, počítač vám vyberie trasu, letisko, lietadlo alebo počet aj miesta medzipristátí.

„Pôvodne v Eurofly žiadne úlohy neboli. Vo fáze vývoja som si lietal len tak kade-tade. Vždy som si pritom niečo predstavoval. Napríklad, že veziem turistov na Rodos, futbalistov na zápas alebo pútnikov do Ríma. Vznikla myšlienka vyrobiť nejaké úlohy, aby pilot mal tiež nejakú predstavu, že niekoho niekam reálne vezie. Pravdu povediac, nečakal som, že práve úlohy budú to, čo bude hráčov najviac lákať. Bol to skutočne až ten posledný nápad. Deväťdesiat vstavaných úloh hráčom nestačilo, preto som vytvoril možnosť vyrábať ďalšie úlohy, a tak je možné ich stále dotvárať a pridávať,“ komentuje Štefan Kiss.

 

Zvuky

Keďže ide o audiohru, nájdeme tu rôzne zvuky. Burácanie motorov, ktoré sa mení v závislosti od nastavenia rýchlosti a od typu lietadla, hlasy cestujúcich, meniace sa počasie, zvukové alarmy, ktoré upozorňujú pilota na malú výšku. Taktiež si môžeme vypočuť letušky, ktoré dávajú cestujúcim inštrukcie alebo dispečerov, ktorí udávajú pilotovi výšku a smer letu tak, aby nedošlo ku kolízii a k následnému pádu lietadla.

 

Lietadlá a letiská

Ako sme vyššie spomínali, môžete si vybrať z veľkého množstva letísk z celého sveta. Či už chcete vzlietnuť zo Sliača, z Bratislavy alebo by ste radšej navštívili zahraničné medzinárodné letiská ako napríklad Abu Dhabi v Spojených Arabských Emirátoch, John F.Kennedy v NewYorku, Frankfurt v Nemecku, Narita v Tokiu, Tenerife v Španielsku či Rio de Janeiro –Galeão v Brazílii.

Tiež si môžete vybrať z menších alebo väčších lietadiel. Tie sú rozdelené do troch kategórií. Prvá ponúka menšie lietadla ako napríklad Beachcraft barren, Cesna C152 alebo Piper cherakee. Druhá kategória vám prinesie väčšie lietadlá, ktoré sú určené na väčšie vzdialenosti a pojmú viacerých cestujúcich. Na to už ale musíte mať čo to nalietané. Dostanete sa k lietadlám ako Boeing 747, Airbus A320 alebo McDonnell Douglas DC – 9. V tretej kategórii nájdeme novšie lietadlá – Airbus A380, Boeing 787 – Dreamliner ale aj v súčasnosti nepoužívané nadzvukové lietadlo Concorde. Kú všetkým lietadlám sú pridelené aj skutočné parametre ako najvyššia dosiahnuteľná rýchlosť a výška, cena lietadla alebo množstvo pasažierov, ktoré lietadlo pojme.

 

Čo prinesie tretia verzia?

„Verzia 3 by mala priniesť viac reálnych prvkov, napríklad počty dráh na jednotlivých letiskách budú reálne, rovnako tak čísla a názvy dráh. Vzlietať budeme presne tým smerom, ako je dráha postavená, takže ak má napr. letisko Viedeň iba dve dráhy, a to dráhy číslo 11 a 16, tak ich budeme mať aj my a naši piloti budú vzlietať z 11-ky alebo 16-ky presne tak, ako piloti vo Viedni. To so sebou prinesie aj trochu iné manévre a pohyb po letisku, nakoľko dráhy sa v skutočnosti využívajú obojsmerne a tá istá dráha je v jednom smere číslovaná ako 11 a v opačnom smere číslo 29. Zmenia sa aj pristávacie manévre kedy bude potrebné pristáť presne v smere dráhy a dosadnúť na ňu keď už bude pod nami. Obohatí sa komunikácia s vežou a pribudnú aj informácie o nadmorskej výške. Lietať budeme už v hornatom teréne a za letu budeme môcť počúvať rádio,“ podelil sa o novinky Štefan Kiss.

 

365 dní v roku

„Eurofly nemá cieľ. Nie je to ako v hrách, kde prídete nakoniec a hotovo. Eurofly sa tvári skôr ako letecká spoločnosť, v ktorej pracujete, a teda máte povinnosť lietať. Raz sem a inokedy tam. A, samozrejme, vždy je tu ten náučný rozmer, že sa dozvedáte aj niečo zo zemepisu. Vždy ma veľmi teší, ak niekto ocení aj túto stránku programu, pretože to je na tom celom to najdôležitejšie. Existujú aj iné simulátory kadečoho, ale dovolím si povedať, že nikto nemá reálnu mapu ako máme my,“ ukončuje Štefan Kiss.

Hra je dostupná zdarma a kompletne v Slovenskom jazyku. Okrem lietania ponúka aj socializačný rozmer, keďže s ostatnými hráčmi si môžete on-line písať.

 

Ivana Potočárová

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *