Tiché autá

Environmentálny prínos a znižovanie hlučnosti dopravy na jednej strane, zvýšené riziko úrazu, dokonca ohrozenia života detí, seniorov i nevidiacich a slabozrakých na druhej. Riešenie hrozby s názvom Elektrické a hybridné vozidlá sa skrýva pod skratkou AVAS. 

 

Sluchom môže človek so zrakovým postihnutím získať o prítomnosti a pohybe elektrických a hybridných vozidiel len obmedzené množstvo informácií. Pri nízkych rýchlostiach sú totiž mimoriadne tiché. Jediné varovanie pred možnou kolíziou predstavuje systém zvukovej signalizácie AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), ktorý napodobňuje zvuk spaľovacieho motora (napr. rýchlosť, cúvanie a pod.). Podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ č. 540/2014 o hladine zvuku motorových vozidiel a o náhradných systémoch tlmenia hluku ho už musia mať všetky nové modely elektrických a hybridných vozidiel uvedené na trh od 1. júla 2019, od 1. júla 2021 už bude povinnou výbavou všetkých nových predávaných kusov. Samozrejme, výrobcovia môžu AVAS inštalovať aj pred týmito termínmi. Problémom však je, že toto rozhodnutie je dobrovoľné, nie povinné.

 

Rastúca podpora

Štáty v rámci podpory elektromobility vytvárajú na nákup elektrických a hybridných vozidiel podporné finančné schémy. Ministerstvo hospodárstva SR zverejnilo pred koncom roka 2019 už druhú výzvu na podávanie žiadostí o príspevok na kúpu týchto typov áut, a to v celkovom objeme približne 5 miliónov EUR. Stanovisko ÚNSS bolo jednoznačné: z dôvodu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky (nie len tých so zrakovým postihnutím) je nevyhnutné, aby bola táto podpora podmienená prítomnosťou systému AVAS, a v tomto duchu rokovala s ministerstvom o možnosti zapracovať túto požiadavku do tej aktuálnej i všetkých budúcich výziev.

 

Nateraz bez úspechu

Požiadavka ÚNSS bola s odvolaním sa na nediskriminačný princíp zamietnutá. Ministerstvo hospodárstva hovorí, že znevýhodňovať výrobcov niektorých vozidiel, ktoré sú v zmysle platnej legislatívy na trhu EÚ k dispozícii, nebude. Slovenská republika bude teda finančne podporovať aj nákup vozidiel bez systému AVAS, u ktorých ho nevyžaduje vyššie uvedená smernica.

„Nemyslíme si, že splnenie našej požiadavky by bolo diskrimináciou,“ povedal na margo rokovaní Branislav Mamojka. „Ide predsa o dobrovoľný príspevok štátu, navyše obmedzený len na malý počet vozidiel. To, že štát bude rešpektovať predpisy, ktoré stanovujú minimálne požiadavky na predávané vozidlá, je samozrejmé, dúfali sme však, že zároveň využije svoje právo stanoviť aj prísnejšie ako len minimálne kritériá,“ dodal.

 

ÚNSS v úsilí nepoľaví

Zástupcovia Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska odkazujú: problematiku elektrických a hybridných vozidiel budeme sledovať aj naďalej a rozhodne v lobovaní u výrobcov a distribútorov nepoľavíme. Budeme apelovať na to, aby uprednostňovali predaj vozidiel so systémom AVAS a aby zákazníkov pri kúpe upozorňovali na to, či ním ponúkané vozidlo je alebo nie je vybavené. Pomôcť v tomto boji nám môžete aj vy! Informáciami o prípadnom incidente s vozidlom bez systému AVAS.

 

(red.)

(upravené z časopisu Mosty inklúzie 4/2019)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *