Biela pastelka nás príjemne prekvapila

Už 21. ročník pomaly končí a my môžeme spokojne konštatovať, že úspešne. Vlastne úplne prekvapivo! Kým vám však prezradíme to najdôležitejšie číslo, obzrime sa spoločne za uplynulým obdobím.

 

Sme Adelina srdcovka

Ochrannú ruku nad pastelkou stále drží naša ambasádorka Adela Vinczeová. Veľmi nás teší, že nás aj po piatich rokoch spolupráce podporuje a vníma ako „svojich”.

„Baví ma celý projekt, myšlienka vnímania potrieb a darov iných, baví ma rozpúšťať predsudky a podporovať adresnú pomoc. V Bielej pastelke vidím zmysel. Skrátka, mám voči tejto spolupráci emóciu. Nedá sa povedať, že by som ju nemala pri iných spoluprácach, tajne však priznávam, že táto je o čosi obľúbenejšia,“ prezradila s úsmevom naša najpopulárnejšia moderátorka a zároveň ambasádorka našej verejnej zbierky Adela Vinczeová.

 

Fero Joke si s jednou z tvárí tohtoročnej pastelky, mladou Vaneskou, trošku „zazbierkoval“ v uliciach. Priznanie, aké to bolo, z nich na pódiu ťahala Adela Vinczeová.
Fero Joke si s jednou z tvárí tohtoročnej pastelky, mladou Vaneskou, trošku „zazbierkoval“ v uliciach. Priznanie, aké to bolo, z nich na pódiu ťahala Adela Vinczeová.

 

Samozrejme, veľmi radi nás podporujú aj ďalší ambasádori – Robo Roth a Fero Joke. Ten opäť kraľoval sociálnym sieťam a od augusta až do hlavného zbierkového dňa nás podporoval na Facebooku i Instagrame. Dosiahli sme však ešte jeden mimoriadny úspech. Vďaka agentúre Promiseo sme rozšírili portfólio komunikačných kanálov o sociálnu sieť TikTok.

„Zamýšľali sme sa nad tým, ako odkomunikovať rôzne situácie zo života nevidiacich a slabozrakých a urobiť osvetu,“ povedala jej kreatívna riaditeľka Andrea Liszkai. “Ideálnym riešením boli krátke, dynamické videá. A keďže TikTok je v súčasnosti veľmi populárny a je na ňom množstvo Slovákov, voľba bola jasná. Už pri uverejnení prvého videa sa ukázalo, že to bolo dobré rozhodnutie. Ľudia reagovali veľmi pozitívne, kládli rôzne otázky, zo života nevidiacich a slabozrakých, chceli vedieť i vidieť viac.”

Ohlasy možno vyjadriť aj v číslach: za dva mesiace to bolo 54 miliónov vzhliadnutí videí, 17 700 sledovateľov a 404 000 označení „Páči sa mi to“.

Ani off-line kampaň však nestála v tieni. Biela pastelka ovládla billboardy, citylighty, digitálne plochy nákupných centier, v čakárňach pediatrov a gynekológov po celom Slovensku. Náš spot mohli vzhliadnuť návštevníci bratislavských kín i z obrazoviek viacerých televízií, audiospoty zneli z éteru viacerých celoslovenských i regionálnych rádií. PR články boli uverejnené v rámci najnavštevovanejších spravodajských webových stránok, Nový čas pre ženy dokonca popri písmenkách pripravil aj videá s Adelou Vinczeovou. Hosťovali sme vo viacerých reláciách v celoslovenských i regionálnych médiách, napr. v Dámskom klube, FUN Rádiu či v TV Pezinok.

 

Na pódiu je šesť žien - zástupkyne OZ Psi na život a moderátorka. Okrem nich sú na pódiu štyri psy, jednou z nich aj práve krstená malá sučka Alex.
Viete, ako sa cvičia vodiace psy? Návštevníci bratislavského eventu už áno.

 

Konečne s eventmi

Po pandemickej prestávke sme sa opäť mohli vrátiť aj k tradičným pastelkovým podujatiam. Informačné stánky si našli svoje miesto v Martine, Nitre a v Prešove, eventy sme zorganizovali v Bratislave a v Košiciach.

Okrem tradičných stanovíšť, kde sa mohli záujemcovia zoznámiť s Braillovým písmom, chôdzou s bielou palicou, pomôckami či hrami určenými ľuďom so zrakovým postihnutím, stánku Všeobecnej zdravotnej poisťovne, kde si ktokoľvek mohol dať skontrolovať krvný tlak, hladinu cholesterolu a cukru, nechýbal v bratislavskom OC Eurovea ani bohatý sprievodný program, ktorý bol koncipovaný ako talk show.

„Myslím si, že sa nám podarilo namixovať zaujímavý a pestrý program,“ spokojne konštatuje vedúci KS Bratislava Tomáš Bako. „Verejnosti sme napr. predstavili výtvarnú skupinu Svetlo, ktorá pod našou krajskou radou funguje už takmer dve desaťročia, so zástupcom magistrátu Tomášom Peciarom sme hovorili o plusoch i mínusoch zdieľanej mobility, pódium sme vyčlenili aj na ukážky výcviku vodiacich psov, kvíz s cenami pre najmúdrejších a krst malej Alex, ktorá raz bude parťákom nejakého nevidiaceho. Pod túto časť programu sa podpísalo OZ Psi na život. Veľký záujem bol aj o reliéfne výtvarné diela a Rozprávajúci dotykový rám, do ktorého bol zasadený 3D obraz budovy Reduty. O oboch návštevníkom eventu rozprávala Ildikó Gúziková, ktorá sa dlhé roky venuje sprístupňovaniu umenia nevidiacim a slabozrakým. Záverečnú bodku dalo Divadlo Zrakáč. Rozprávaním o tom, aké je to medzi kulisami a v zákulisí, ale aj pozvaním na pripravovanú hru,“ uzatvára Tomáš Bako.

 

Inštruktorka POSP vysvetľuje malej dievčine základné techniky práce s bielou palicou.
Návštevníci si mohli vyskúšať, ako sa chodí s bielou palicou

 

Ani Košice sa nedali zahanbiť.

„Okrem hudobno-tanečnej produkcie, ktorú už pravidelne zabezpečujeme s tunajšími konzervatoristami, sa o zábavu na pódiu postarala aj skupina nevidiacich raperov s názvom NH6,“ prezrádza detaily programu Zuzana Košuthová, vedúca Krajského strediska ÚNSS v Košiciach. „Návštevníkom sme, samozrejme, priblížili aj činnosť krajského strediska, predstavili pomôcky, vďaka firme Vaša optika ponúkli možnosť dať si skontrolovať zdravie očí a vďaka Všeobecnej zdravotnej poisťovni zmerať tlak, krv či BMI.“

 

Výsledky v jednotlivých krajoch

Tohtoročná Biela pastelka nás mimoriadne potešila. Výnos hlavného zbierkového dňa dosiahol čiastku 211 786,96 €. Ako k tomu prispeli jednotlivé kraje?

Bratislavský kraj dosiahol výnos 35 074,05 €, Prešovský 33 509,64 €, Banskobystričania vyzbierali 31 094,98 €, Košičania 29 471,59 €. V Nitrianskom kraji ľudia prispeli na Bielu pastelku sumou 23 610,35 €, v Žilinskom 21 978,53 €, v Trenčianskom 19 505,62 € a v Trnavskom kraji sumou 17 542,2 €.

 

Usmiaty tím, ktorý po prvýkrát v histórii zbierkoval vo vlakoch Tatranskej elektrickej železnice
Usmiaty tím, ktorý po prvýkrát v histórii zbierkoval vo vlakoch Tatranskej elektrickej železnice

 

„Veľmi rada by som sa poďakovala všetkým kolegom i členom základných organizácií, ktorí sa opätovne a s nadšením do zbierky zapojili,“ povedala riaditeľka ÚNSS Tatiana Winterová. „Žiaľ, situácia je v mnohých oblastiach zložitá, či už ide o neustále zvyšovanie cien, počtu COVID pozitívnych pacientov, nehovoriac o neistote vo vzťahu k energiám, preto je pre nás dobrý výsledok Bielej pastelky veľmi dôležitý. Veľká vďaka, samozrejme, patrí našim spolupracujúcim školám – pedagógom, žiakom i študentom, bez ktorých by sme dobré výsledky dosahovať nemohli. Rada by som slová vďaky venovala aj agentúre Promiseo, ktorá Bielej pastelke i našej organizácii venovala stovky hodín času. Ešte raz veľké ĎAKUJEM vám všetkým, ktorí ste sa na tomto ročníku akokoľvek podieľali,“ uzatvára Tatiana Winterová.

 

Cifry ešte porastú

Čiastka 211 786,96 € nie je definitívna. O tom, ako poskočila, ale aj kto vyhral odmeny motivačných súťaží vás budeme informovať v nasledujúcom čísle.

 

Eliška Fričovská

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *